Viikko sitten päättynyt lasitaiteilija Sini Majurin Aika-näyttely sai mukavasti palstatilaa eri lehdissä. Kokosimme tähän vielä vinkit artikkeleista, jos jokin juttu on päässyt livahtamaan ohitsesi.

Tuoreimpana Sini Majurin Aika-teoksista voit lukea uusimmasta Antiikki ja Taide -lehdestä:

“Aika-kertomuksen esineet poikkeavat aikaisemmista veistoksistani siinä, että niiden mittakaava on suurempi ja tekninen haastavuus on noussut materiaalin tutkimisen kautta.”

“Vaikka veistokset ovat massiivia, olen tavoitellut niihin herkkyyttä ja maalauksellisuutta. Lasi soveltuu hyvin juuri painottomuuden illuusion luomiseen. Vaikka itse esine painaisi 30 kiloa, se voi näyttää herkältä ja keveältä.”

 

Antiikki ja Taide: Lasitaiteilija Sini Majurin kerroksellinen ilmaisu

Näyttelyn aikana Majurista ja mahtavista Graal-teoksista kirjoitettiin myös Helsingin Sanomissa. Kyseisen artikkelin innostamina meille löysikin gallerialle hienosti paljon uusia vierailijoita. Juttu tuntui koko suomalaisen studiolasin alalle tarpeelliselta, sillä huolestuttavan moni kävijöistä tunnusti, etteivät tienneet, että tämän tason osaamista on edelleen. Menneiden vuosien varrella kuullut uutiset, kuinka lasitehdas toisensa jälkeen on lopettanut, ovat jättäneet mielikuvan, että esimerkiksi myös Riihimäellä lasinpuhallus olisi kokonaisuudessaan loppunut.

Erittäin lahjakkaita lasitaiteilijoita ja -muotoilijoita sekä lasinpuhaltajia löytyy kuitenkin edelleen. Galleriamme tavoitteena on tuoda suomalaista nykylasia paremmin esille ja toivommekin, että gallerialla kynnys tulla tutustumaan lasitaiteeseen olisi matalalla. 

Lehtijutun lisäksi Helsingin Sanomien verkkosivuilta löytyy video Sini Majurin näyttelyteosten valmistuksesta. Kuten jutussa ja videolla hienosti ilmenee, lasinpuhallus on tiimityötä:

”Laavamöykkyjä kuljetetaan ripeästi huoneen toiselta laidalta toiselle, uunien luukkuja availlaan, tulikuumat metallityökalut sihahtavat kohdatessaan saavien kylmät vedet.

 

Lasinpuhaltajan kämmenen ja 1 000-asteisen möykyn välissä on vain kärähtänyttä sanomalehtipaperia.

 

Taiteilija seisoo vieressä ja neuvoo, millaiseksi esine tulee muotoilla.”

 

Helsingin Sanomat: Kuoleman uhka tuntuu, kun Sini Majurin lasiteoksia synnytetään – mestaripuhaltajat muotoilevat polttavasta massasta planeettojen näköisiä esineitä

Myös Iltamakasiinin sivuilta pääset lukemaan jutun taiteilijan ja puhaltajien yhteistyöstä ja katsomaan kuvia teosten valmistuksesta lasistudiollamme:

”Taiteilijan pitää siis luottaa tekijöihin, sillä tekoprosessi on hyvin intensiivistä, eikä siinä ole varaa virheisiin. Kaikkien pitää ajatella samalla tavalla ja jos näin ei ole, yhteistyö on paljon hankalampaa.

 

Tekijöiltä puolestaan vaaditaan kokemuksen tuomaa ammattitaitoa. Tähän liittyen Alakoski toteaakin, että häneltä kysytään usein, että kauan jonkin tietyn esineen valmistamiseen on mennyt aikaa.

 

– Vastaan usein, että tunti ja neljäkymmentä vuotta, hän naurahtaa.”

 

Iltamakasiini: Lasitaiteilija ja alan mestari yhdistävät voimansa – tuloksena tulee esineitä, jollaisia ei tulla enää koskaan näkemään

Netissä luettavissa ovat myös Länsiväylän ja Iltalehden haastattelut. Länsiväylän 15.8. ilmestyneestä numerosta löydät jutun Sini Majurista aukeamalta 18-19. Artikkelissa Sini Majuri valottaa esimerkiksi vaativan Graal-tekniikan eri vaiheita:

’”Lasinen taideteos syntyy vaihe vaiheelta. Ensin luodaan aihio, joka kuvioidaan ja sen päälle puhalletaan lisää lasia.”

 

Länsiväylä: Taiteilija Sini Majuri runoilee lasilla

Iltalehden nettisivuilta löydät haastattelun lisäksi gallerialla kuvatun videon, jossa Sini Majuri esittelee näyttelyn oman suosikkiteoksensa.

”Maagista! Se on ensimmäinen sana, joka tulee mieleen lasitaiteilija Sini Majurin, 36, teoksista. Ylhäältä, alhaalta ja sivusta – lasiveistokset ovat joka suunnasta hieman erilaisia.”

 

Iltalehti: Suomalainen Sini valloittaa maailmaa – joko sinä tiedät nämä upeat teokset?

Lasinkeräilijän blogi vieraili gallerialla näyttelyn viimeisinä päivinä, kurkkaa vielä sieltäkin kuvia näyttelyteoksista:

”Majurin teoksissa nykytaiteen keräilijöitä kiinnostaa henkilökohtaisuus ja uskalias tapa yhdistää sarjakuvaa ja nykylasia. Veistoksissa massiivinen lasi yhdistetään taiteilijan omakätisiin kuvituksiin, joissa ajan ja paikan ulottuvuudet sekoittuvat.”

 

Lasinkeräilijän blogi: Sini Majurin Aika-näyttely päättyi