Helsingin Sanomissa 12.2. julkaistussa artikkelissa ruotsalaiset muotoiluekspertit Golling ja Kjellin arvioivat, kuinka suomalainen muotoilu takertuu menneisyyden hitteihin ja miten sen tulisi uudistua pysyäkseen ajassa kiinni. Juttu liittyy kaksikon kuratoimaan Paluu nykyisyyteen -näyttelyyn Designmuseossa.

Esimerkkeinä vanhaan jumiutumisesta ja uudistumisvinkkien kohteina jutussa käsitellään meille kaikille tuttuja, menestyneitä isompia designyrityksiä. Toki myös niiden, maailmalle niin voimakkaasti näkyvänä suomalaisen designin edustuksena, tulisi ehdottomasti huomioida myös maamme uudet kyvyt ja tavat käyttää materiaaleja.

Kuitenkin, kun Suomessa on valtava määrä lahjakasta osaamista ja uutta designia olemassa jo juuri nytkin, niin olisiko mahdollista lähestyä suomalaista muotoilua toisesta näkökulmasta? Onko kaiken todella tultava markkinoille näiden yritysten kautta, jotta se nähdään ja löydetään?

Suomalaisella studiolasilla on tässä aiheessa haastava tilanne, sillä tavoite ei ole suunnitella esinettä tehdasvalmistettavaksi. Studiolasin kenttä on muotoilun, taiteen ja käsityön yhdistelmä. Vertailua vanhaan, erityisesti 50- ja 60-luvun lasidesigniin on jatkuvasti. Monelle se vanha on ”aitoa ja oikeaa.”

Yhtä aitoa, oikeaa ja taitavaa suomalaista nykylasia syntyy edelleen. Näkyvyyttä ja niin sanotusti tilaa sille on usein haastavaa saada.

Siksi mekin avasimme oman gallerian Helsinkiin.

Tervetuloa tutustumaan suomalaiseen nykylasiin Galleria Mafka&Alakoskeen!

 

Galleria Mafka&Alakoski
Iso Roobertinkatu 19,
00120 Helsinki

Avoinna ti-pe 11-18, la 11-16